Novak Opleidingen

Ambitieuze mkb-accountants vergroten hun kennis en verbeteren hun competenties met de praktijkgerichte cursussen en trainingen van Novak Opleidingen. Onze programma's worden ook In Company aangeboden.

Alle prijzen zijn exclusief btw.

Op alle cursussen van Novak Opleidingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Novak Opleidingen is een Cedeo-erkende aanbieder van PE-opleidingen op het gebied van accountancy. Tenzij anders vermeld zijn aan al onze cursussen PE-uren toegekend.


 

 
Actualiteiten Inkomstenbelasting & Vennootschapsbelasting

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u weer bijgepraat op het gebied van actuele fiscaliteiten, ontwikkelingen en zaken die u als mkb-accountant kunt gebruiken om uw klant, de mkb-ondernemer, te adviseren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de laatste fiscale actualiteiten om deze in te zetten voor de mkb-ondernemer.

Onderwerpen

Fiscale actualiteiten deel 1 (IB-ondernemer)
o Afbakening winst uit onderneming, resultaat overige werkzaamheden en box III
o Inbreng in de BV 
o Fiscale aspecten overlijden IB-ondernemer
o Samenvatting Prinsjesdag
Fiscale actualiteiten deel 2 (DGA)
o Fiscale aspecten overlijden DGA
o Pensioen in eigen beheer DGA (maatregelen uiterlijk 31 december)
o Onzakelijke lening
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent mr. R. van Rijssen. Studie: SPD, fiscale economie HBO, belastingrecht RUG. Sinds 2000 werkzaam in de accountancy op MKB-kantoren als fiscaal jurist. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep. Naam: mr. M.E. van Dongen. Studie: HEAO fiscale economie, studie FB, Fiscaal recht aan de Universiteit Leiden, NOB. Sinds 1995 werkzaam in de accountancy, bij onder andere Berk Accountants, E&Y. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 18.00 uur

Data
07 december 2017 13:00 - 18:00
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Actualiteiten loonheffing

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele zaken op het gebied van de loonheffingen om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u weer bijgepraat op het gebied van actuele zaken op het gebied van de loonheffingen, ontwikkelingen en zaken die u als mkb-accountant kunt gebruiken om uw klant, de mkb-ondernemer, te adviseren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de laatste actualiteiten op het gebied van de loonheffingen om deze in te zetten voor de mkb-ondernemer.

Onderwerpen

o Belastingplan 2018
o Wet tegemoetkomingen loondomein
- Lage Inkomensvoordeel
- Loonkostenvoordeel 
o Overige subsidies in de loonsfeer
o Relevante rechtspraak
o Wet aanpak schijnconstructies en Wet minimumloon 
o Privacywetgeving
o Praktische tips om het jaar 2017 goed af te sluiten en 2018 fris te beginnen 
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Dik van Leeuwerden Portfolio Product Owner Wet- & Regelgeving ADP Nederland B.V. Dik van Leeuwerden (1958) werkt sinds 1 januari 2006 bij ADP Nederland B.V. Zijn huidige functie is Portfolio Owner Wet- & Regelgeving. Dit betekent dat Dik inhoudelijk verantwoordelijk is voor de koers van ADP op het gebied van alle Wet- & Regelgeving in het brede vakgebied van HR- en loonadministratie. Voor ADP was Dik werkzaam bij Deloitte Belastingdaviseurs B.V. (1997 – 2005) en de Belastingdienst (1976 – 1997). Dik houdt zich al vanaf medio 1980 bezig met loonbelasting en sociale verzekeringen. Door zijn brede kennis op het gebied van loonbelasting en sociale verzekeringen en zijn jarenlange ervaring is Dik een veelgevraagd spreker op congressen en seminars.
PE-uren 3
Duur

13.00 - 17.00 uur

Data
08 december 2017 13:00 - 17:00
Locatie
Novotel Eindhoven
Anthony Fokkerweg 101
Eindhoven
Prijs Novak leden € 225,00
Prijs niet-leden € 275,00

 

 
Actualiteiten: Pensioen in eigen beheer

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat over de actuele ontwikkelingen en ervaringen op het gebied van de uitfasering van het pensioen in eigen beheer. 

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de cursist op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het terrein van de advisering over de uitfasering van het pensioen in eigen beheer om deze in te zetten voor de mkb-ondernemer.

Onderwerpen

Wet Uitfasering Pensioen in Eigen Beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen
o Afkoop van het pensioen
o Omzetting in oudedagsverplichting
o Ingegane pensioenen en uitfasering
o Internationale aspecten
o Schenkingsaspecten
o Advisering aan de partner
o Hoe verder gaan met een verzekerd (deel van het) pensioen
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Mr. Gerard M.C.M. Staats LL.M is fiscaal jurist en sinds 2001 verbonden aan het Fiscaal Instituut van de Universiteit van Tilburg. Gerard werkt tevens als Senior Manager op het Bureau Vaktechniek bij BDO Accountants en Adviseurs. Zijn voornaamste taken liggen hier op het terrein van pensioen en individuele toekomstvoorziening.
PE-uren 3
Duur

13.00 - 17.00 uur

Data
07 december 2017 13:00 - 17:00
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 225,00
Prijs niet-leden € 275,00

 

 
Beoordelingsopdracht in de praktijk

 

Doelgroep

Mkb-accountants

Inhoud

Met de vernieuwde Standaard 2400 zijn de eisen voor de beoordelingsopdracht aangescherpt. Hoe past u uw werkzaamheden hier op aan in uw praktijk? 

Resultaat

Standaard 2400 geeft guidance en stelt diverse werkzaamheden verplicht bij het uitvoeren van beoordelingsopdrachten. Verplichte thema’s hierbij zijn: opdrachtaanvaarding, materialiteit en het uitvoeren van cijferanalyses.

Onderwerpen

Ook stelt de Standaard extra eisen aan uw dossiervorming. Wat is de relatie met de ViO en de NVAK assurance? En wat betekenen de wijzigingen voor uw werkzaamheden en kwaliteitsbeheersing als accountant?
Wijzigingen in de vernieuwde Standaard
Eisen aan de kwaliteitsbeheersing
Materialiteit binnen de beoordelingsopdracht
Welke assurance-informatie heeft u nodig?
Uitvoeren van cijferanalyse als beoordeling
Wanneer voert u welke aanvullende werkzaamheden uit?
Documenteren van de beoordelingswerkzaamheden.

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Marcel van Doorn RA
PE-uren 4
Duur

13.00 - 17.00 uur

Data
07 december 2017 13:00 - 17:00
Locatie

Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag
Weigelia 22
Leidschendam

Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Concurreren met het administratiekantoor: digitaliseren met scan- en herkensoftware (Dordrecht)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die werken in de samenstelpraktijk en de concurrentie aan moeten gaan met onder andere administratiekantoren, en dit willen bereiken door een verregaande vorm van automatisering en digitalisering door te voeren binnen hun praktijk om de processen efficiënter te maken. 

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat over hoe u het beste uw organisatie kan inrichten inzake administratieve dienstverlening en samenstellen, zodat u de concurrentie aankan met administratiekantoren. Haal meer uit uw kantoor door te digitaliseren en te automatiseren, en richt uw processen zo efficiënt mogelijk in conform wet- en regelgeving.
Tijdens de cursus wordt uitleg gegeven inzake de werkwijze van scan- en herkensoftware van TriFact365. Na de uitleg gaat u zelfstandig aan het werk met de software. Daarnaast wordt aandacht gegeven aan de implementatie daarvan binnen uw organisatie.

Neem een laptop mee naar de cursus om zelfstandig ervaring met de scan- en herkensoftware op te doen.

Resultaat

Na afloop van deze cursus bent u op de hoogte hoe het kantoor dusdanig efficiënt ingericht kan worden middels digitalisering en automatisering, zodat u de concurrentie aankan met administratiekantoren. Uw processen zijn op deze manier optimaal ingericht.

Onderwerpen

• Automatisering binnen uw kantoor
o Impact van automatisering en digitalisering op uw kantoor
o Impact van scan en herken op uw kantoor
 
• Scan- en herkensoftware van TriFact365
o Uitleg werking scan- en herkensoftware
o Zelfstandig de scan- en herkensoftware uittesten
o Implementatie scan- en herkensoftware
 
• Digitalisering en samenstellen
o Invloed digitalisering en automatisering op de werkzaamheden binnen uw kantoor
 

Bijzonderheden

Aantal deelnemers: maximaal 20                                    
Prijzen zijn exclusief btw, inclusief warme maaltijd
 
Cursuscode
Docent Thijs van der Linden AA/Drs. Martijn de Koning RC
PE-uren 4
Duur
14.30 uur - Inloop                        
15:00-17.00 uur - Automatisering binnen uw kantoor/Scan- en herkensoftware van TriFact365
17.00-18.00 uur - Pauze
18.00-20.00 uur - Scan- en herkensoftware van TriFact365/Digitalisering en samenstellen
 
Data
11 december 2017 15:00 - 20:00
Locatie

Dordrecht

Prijs Novak leden € 325,00
Prijs niet-leden € 375,00

 

 
Concurreren met het administratiekantoor: digitaliseren met scan- en herkensoftware (Eindhoven)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die werken in de samenstelpraktijk en de concurrentie aan moeten gaan met onder andere administratiekantoren, en dit willen bereiken door een verregaande vorm van automatisering en digitalisering door te voeren binnen hun praktijk om de processen efficiënter te maken. 

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat over hoe u het beste uw organisatie kan inrichten inzake administratieve dienstverlening en samenstellen, zodat u de concurrentie aankan met administratiekantoren. Haal meer uit uw kantoor door te digitaliseren en te automatiseren, en richt uw processen zo efficiënt mogelijk in conform wet- en regelgeving.
Tijdens de cursus wordt uitleg gegeven inzake de werkwijze van scan- en herkensoftware van TriFact365. Na de uitleg gaat u zelfstandig aan het werk met de software. Daarnaast wordt aandacht gegeven aan de implementatie daarvan binnen uw organisatie.

Neem een laptop mee naar de cursus om zelfstandig ervaring met de scan- en herkensoftware op te doen.

Resultaat

Na afloop van deze cursus bent u op de hoogte hoe het kantoor dusdanig efficiënt ingericht kan worden middels digitalisering en automatisering, zodat u de concurrentie aankan met administratiekantoren. Uw processen zijn op deze manier optimaal ingericht.

Onderwerpen

• Automatisering binnen uw kantoor
o Impact van automatisering en digitalisering op uw kantoor
o Impact van scan en herken op uw kantoor
 
• Scan- en herkensoftware van TriFact365
o Uitleg werking scan- en herkensoftware
o Zelfstandig de scan- en herkensoftware uittesten
o Implementatie scan- en herkensoftware
 
• Digitalisering en samenstellen
o Invloed digitalisering en automatisering op de werkzaamheden binnen uw kantoor
 

Bijzonderheden

Aantal deelnemers: maximaal 20                                    
Prijzen zijn exclusief btw, inclusief warme maaltijd
 
Cursuscode
Docent Thijs van der Linden AA/Drs. Martijn de Koning RC
PE-uren 4
Duur
14.30 uur - Inloop                        
15:00-17.00 uur - Automatisering binnen uw kantoor/Scan- en herkensoftware van TriFact365
17.00-18.00 uur - Pauze
18.00-20.00 uur - Scan- en herkensoftware van TriFact365/Digitalisering en samenstellen
 
Data
04 december 2017 15:00 - 20:00
Locatie

Eindhoven

Prijs Novak leden € 325,00
Prijs niet-leden € 375,00

 

 
Dossiercoaching

 

Doelgroep

Dossiercoaching is in deze open vorm bedoeld voor de eindverantwoordelijke accountant, al dan niet aangevuld met leden van het controleteam en/of andere verantwoordelijke accountants van het kantoor.

Inhoud

Deze coaching richt zich op accountants die eindverantwoordelijk zijn voor controleopdrachten plus overige teamleden die betrokken zijn bij controleopdrachten.

Resultaat

Na deze coaching kun je:
aangeven welke uitgevoerde werkzaamheden en vastleggingen in het dossier wel en niet voldoen aan de normen die gelden voor controleopdrachten: de Nadere voorschrift en controle- en overige standaarden (NV COS) en de Verordening gedrags- en beroepsregels voor accountants (VGBA);
aangeven welke effecten een streng normerende methodiek heeft op de evaluatie van je eigen dossier;
reflecteren op je eigen bestaande werkwijze;
formuleren welke persoonlijke verandering nodig is om kritischer naar het dossier en de uitgevoerde werkzaamheden te kunnen kijken.

Onderwerpen

De bedoeling bij deze coaching is niet een eindoordeel over het dossier te geven. Wel bespreken we in ieder geval de volgende belangrijke elementen van de controle:
de uitgevoerde risicoanalyse aan het begin van de controle;
de opgenomen controle-informatie van risicovolle posten of processen;
de opgenomen controledocumentatie;
vastgelegde conclusies.
 
Hierbij gaan we onder andere in op specifieke aandachtspunten die voort zijn gekomen uit de rapportages van de toezichthouders zoals IT, samenwerken met anderen, etc.

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent drs. Jeanine van Gestel RA Marcel van Doorn RA drs. Rens Wildenbeest RA drs. François Herms RA
PE-uren 4
Duur

Datum, locatie en kosten worden in overleg met het kantoor bepaald. Dit betreft een inhouse cursus.

Data
31 december 2017 0:30 - 1:00
Locatie
Prijs Novak leden € 0,00
Prijs niet-leden € 0,00

 

 
Echtscheiding en ondernemer

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus komt in eerste instantie de civielrechtelijke aspecten van een echtscheiding aan de orde, daarna gaan we nader in op de belangrijkste fiscale aspecten en aandachtspunten voor scheidende ondernemer en/of DGA.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de civielrechtelijke aspecten van een echtscheiding, tevens is de mkb-accountant in staat de fiscale gevolgen van een echtscheiding te signaleren.

Onderwerpen

Echtscheiding en de ondernemer
o Juridisch stappenplan echtscheiding
o Fiscaal partnerschap
o Fiscale gevolgen bij echtscheiding zoals:
- Echtelijke woning
- Onderneming en aanmerkelijk belang
- TBS-regeling
- Lijfrente- en kapitaalpolissen
- Pensioen
Alimentatie
- Kinderalimentatie
- Partneralimentatie
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent mr. R. van Rijssen. Studie: SPD, fiscale economie HBO, belastingrecht RUG. Sinds 2000 werkzaam in de accountancy op MKB-kantoren als fiscaal jurist. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep. Naam: mr. M.E. van Dongen. Studie: HEAO fiscale economie, studie FB, Fiscaal recht aan de Universiteit Leiden, NOB. Sinds 1995 werkzaam in de accountancy, bij onder andere Berk Accountants, E&Y. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 17.30 uur

Data
04 december 2017 13:00 - 17:30
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Financieringsaspecten bij overnames

 

Doelgroep

MKB-accountants die cliënten hebben die ofwel hun eigen onderneming geheel of gedeeltelijk willen overdragen/verkopen dan wel cliënten die een onderneming willen aankopen.

Inhoud

In deze cursus wordt het accent gelegd op de beoordeling van de financierbaarheid van bedrijfsovername en (familie-) opvolging. Hierdoor kunt u als mkb-accountant uw cliënten effectief adviseren of een overname financieel haalbaar is en zo ja hoe deze gestructureerd kan worden.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van beoordelingscriteria van financiers, specifiek bij bedrijfsovernames. Onderdeel van de criteria is de keuze van de juiste juridische en financiële structuur, waardoor de succeskans van de transactie wordt vergroot.  

Onderwerpen

Introductie en programma overzicht
Beoordeling financierbaarheid
o Balansbeoordeling door financier
o Zekerheden, covenants en ratio’s
o Riskrating
 
Het structureren van de overnametransactie
o Casus ABC André-Bert-Carla
o Volledige versus partiële overname
o Geleidelijke overname
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Drs. A.W.M. (Fons) Huijgens Fons Huijgens werkte binnen verschillende functies ruim twintig jaar in het Nederlandse bankwezen. Sinds een aantal jaren is hij samen met Bart Niesten bankier zonder bank. Vanuit hun eigen adviespraktijk, HUCOFIN Corporate Finance, helpen zij MKB-bedrijven bij het verkrijgen van bankkrediet. Hij is auteur van de boeken “de bank de baas” en “geld in overvloed”.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 18.00 uur

Data
15 december 2017 13:00 - 18:00
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Frauderisicofactoren

 

Doelgroep

Dossiercoaching is in deze open vorm bedoeld voor de eindverantwoordelijke accountant, al dan niet aangevuld met leden van het controleteam en/of andere verantwoordelijke accountants van het kantoor.

Inhoud

‘Zeg wat je niet ziet’
Misschien kunnen we de training ‘Frauderisicofactoren’ zo het beste omschrijven. Wat heb jij met je team nog niet gezien, welke indicaties heeft het team gemist en hoe kom je daar vervolgens wel achter? Hebben jij of je teamleden voldoende doorgevraagd en bij de juiste personen? Welke vaardigheden heb je daarvoor nodig? En hoe breng je dat vervolgens onder de aandacht? Deze vragen worden beantwoord in de training ‘Frauderisicofactoren’.

Resultaat

Bewustwording bij de deelnemers rondom dit thema, het belang inzien.
Hoe herken je signalen van fraude?
Hoe reageer je hierop? Wat is je persoonlijke neiging?
Koppeling met PKI, Zeg wat je ziet, de incentives, de persoonlijke aannames.
 

Onderwerpen

De e-learning van circa twee uur behandelt de theoretische component van frauderisicofactoren en fraudesignalen en corruptie gericht op de auditpraktijk.
Op de trainingsdag gaan we in op het vergroten van de vaardigheden die de accountant helpt een betere analyse te maken van fraude- en corruptierisico’s en wat dat dan betekent voor de planning, de aanpak en de uitvoering van de controle.
De training bestaat uit vier blokken van 1,5 uur en per blok wordt een specifiek onderwerp met betrekking tot frauderisicofactoren behandeld. Een uitgebreide casus loopt als rode draad door de gehele training. Het betreft de volgende onderwerpen:

  1. begrip en bewustwording van frauderisicofactoren;
  2. interviewtechnieken en klantgesprekken; 
  3. pre-audit meeting;
  4. controlestrategie en vastleggingen in dossier.

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Marcel van Doorn RA
PE-uren 8
Duur

9.00 - 17.00 uur

Data
13 december 2017 9:00 - 17:00
Locatie

Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag
Weigelia 22
Leidschendam

Prijs Novak leden € 495,00
Prijs niet-leden € 545,00

 

 
Highlights estateplanning voor de ondernemer

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt in eerste instantie stilgestaan bij het huwelijksvermogensrecht en het erfrecht, daarna worden de fiscale aspecten besproken.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte het huwelijksvermogensrecht en het erfrecht, tevens is de mkb-accountant in staat de fiscale aandachtspunten van overlijden of schenking te signaleren.

 

Onderwerpen

Erfbelasting en estateplanning
o Huwelijksvermogensrecht
o Erfrecht
o Erfbelasting
o Bedrijfsopvolgingsfaciliteit
o Goed doel instelling
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent mr. R. van Rijssen. Studie: SPD, fiscale economie HBO, belastingrecht RUG. Sinds 2000 werkzaam in de accountancy op MKB-kantoren als fiscaal jurist. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep. Naam: mr. M.E. van Dongen. Studie: HEAO fiscale economie, studie FB, Fiscaal recht aan de Universiteit Leiden, NOB. Sinds 1995 werkzaam in de accountancy, bij onder andere Berk Accountants, E&Y. Sinds 2010 partner van M&R Belastingadviseurs in Wezep.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 17.30 uur

Data
12 december 2017 13:00 - 17:30
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Implementatie van online diensten binnen het MKB-kantoor

 

Doelgroep

MKB-accountants die online diensten willen implementeren of verder willen optimaliseren teneinde optimaal klantgericht te werken. 

Inhoud

In deze cursus wordt intensief stil gestaan bij de transitie van het klassieke kantoor naar de innovatieve proactieve accountant op basis van online diensten. Als u uw kantoor toekomstbestendig wil maken is deze cursus een goede basis om een aantal concrete stappen te zetten naar een online kantoor.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant in staat om volgens een concreet stappenplan de implementatie van online diensten te doorlopen. Wat betekent dit voor mijn medewerkers en voor mijn klanten? Welke randvoorwaarden zijn er van toepassing?

Onderwerpen

Basis uitgangspunten van de implementatie van de online diensten
o Het werken met klantprofielen, welke soort klanten zijn er? Welke klanten zijn er vooral geïnteresseerd in online diensten?
o Online diensten in relatie tot klantprofielen
o Tips omgang met klanten bij online communicatie
Verwachtingsmanagement MKB klant in relatie tot uw online diensten
o Gewenst gedrag van de klant in relatie tot uw online diensten
o Het werken met dienstenpakketten en relatie met uw online platform
o Het Robotiseren van uw online diensten en de gevolgen voor uw kantoor organisatie
o Het introduceren van KPI Dashboards binnen uw online diensten pakket
o Omgang met weerstand van uw personeel en klant
o Realisatie advies alerts binnen uw dagelijkse praktijk 
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent J.F.H. Burg AA Accountant / adviseur binnen de accountancy op het snijvlak van strategie, kwaliteit en ict. Gespecialiseerd in kwaliteitsvraagstukken en implementaties van kwaliteitssystemen bij accountantskantoren
PE-uren 4
Duur

13.00 - 18.00 uur

Data
13 december 2017 13:00 - 18:00
Locatie
Hotel-Restaurant Leidschendam-Den Haag
Weigelia 22
Leidschendam
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Leergang familiebedrijven: financiering binnen familiebedrijven

 

Doelgroep

MKB-accountants die hun cliënten onder meer adviseren en begeleiden op het terrein van ondernemingsfinanciering. Na deze training bent u beter in staat te adviseren  omtrent de haalbaarheid van financiering en het realiseren van de beste financiering voor uw cliënten.

Inhoud

In deze cursus wordt ingegaan op de ideale financieringsverhoudingen en de visie van bankiers en overige financiers op de financiering van familiebedrijven.

Resultaat

Na afloop van deze cursus heeft de mkb-accountant meer inzicht in de optimale vermogensverhouding van ondernemingen en het instrumentarium om deze te beïnvloeden. 

Onderwerpen

 
Introductie en programma overzicht
Vermogensverhoudingen
o Vermogensstructuur en financieringsgraad
o Instrumenten Eigen Vermogen en risico
o Vreemd vermogen, preferentie en risico
Specifieke financieringsvragen familiebedrijf
o Recapitalisatie / oversolvabiliteit
o Visie-houding-beleid banken bij familiebedrijven?
o Aandachtspunten financiering

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Drs. A.W.M. (Fons) Huijgens Fons Huijgens werkte binnen verschillende functies ruim twintig jaar in het Nederlandse bankwezen. Sinds een aantal jaren is hij samen met Bart Niesten bankier zonder bank. Vanuit hun eigen adviespraktijk, HUCOFIN Corporate Finance, helpen zij MKB-bedrijven bij het verkrijgen van bankkrediet. Hij is auteur van de boeken “de bank de baas” en “geld in overvloed”.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 17.30 uur

Data
15 december 2017 13:00 - 17:30
Locatie
Fletcher Hotel-Restaurant 's-Hertogenbosch
Burg Burgerslaan 50
Rosmalen
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Leergang familiebedrijven: fiscale aspecten binnen familiebedrijven

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat op het gebied van bedrijfsopvolging bij familiebedrijven. We behandelen actuele fiscaliteiten, ontwikkelingen en zaken die u als mkb-accountant kunt gebruiken om uw klant, de mkb-ondernemer, te adviseren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de laatste fiscale actualiteiten op het gebied van de Bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven om deze in te zetten voor de mkb-ondernemer.

Onderwerpen

Fiscale actualiteiten IB-onderneming
o Belastingclaims bij bedrijfsoverdracht
o Staken onderneming
o Stakingsfaciliteiten
o Ruisvolle overdracht binnen familie
o Vof/cv als opvolgingsinstrument
o Geruisloze doorschuiving naar ondernemer/werknemer
Fiscale actualiteiten DGA familieonderneming
o Fiscale positie van de DGA
o Verkoop aandelen, financieringsconstructies familiebedrijven (cumulatief preferente aandelen, earn-outregeling)
o Schenken onderneming/Bedrijfsopvolgingsregeling
o Doorschuifregeling AB
o Voorsorteren bedrijfsoverdracht: herstructureringen
o Overige bedrijfsopvolgingsfaciliteiten (OVB, VPB en IB, INV)
o Vastgoedexploitanten/BOR
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent drs. François van der Hoff (NOB) François begeleidt ondernemers en accountants in de fiscale-juridische aspecten van bedrijfsopvolging bij het familiebedrijf. De afgelopen 15 jaar heeft François gewerkt bij grote kantoren, waaronder PwC Tax, Grant Thornton en Visser&Visser. Begin 2012 is François zijn eigen adviesbureau FISCAF belastingadvies gestart. Tevens is hij eigenaar van Bedrijfsopvolging.nl.
PE-uren 3
Duur

13.00 - 17.00 uur

Data
06 december 2017 13:00 - 17:00
Locatie
Hotel Novotel Rotterdam Brainpark
K.P. Van Der Mandelelaan 150
Rotterdam
Prijs Novak leden € 225,00
Prijs niet-leden € 275,00

 

 
Novak-werkaanpak Zuiver samenstellen (Eindhoven)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die werken in de samenstelpraktijk met het Novak Kwaliteitssysteem. 

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat over de inrichting van werkzaamheden in een dossier inzake de scheiding tussen de administratieve dienstverlening en samenstelwerkzaamheden. Daarnaast wordt tijdens de cursus stilgestaan bij de diverse links met het Novak Kwaliteitssysteem en de beschrijving van de werkzaamheden en de praktijk.

Resultaat

Na afloop van deze cursus bent u beter in staat om in uw praktijk de scheiding aan te brengen tussen de ADV-werkzaamheden en samenstelwerkzaamheden, waardoor de dossiers voldoen aan de gestelde eisen en aan de beschrijving daarvan in het Novak Kwaliteitssysteem.

Onderwerpen

• Werkzaamheden administratieve dienstverlening en samenstelwerkzaamheden
o Inhoud van deze werkzaamheden
o Organisatie van deze werkzaamheden
o Link met het Novak Kwaliteitssysteem
 

Bijzonderheden

Aantal deelnemers: maximaal 20                                    
Prijzen zijn exclusief btw, inclusief warme maaltijd
 
Cursuscode
Docent Thijs van der Linden AA
PE-uren 4
Duur
14.30 uur - Inloop 
15:00-17.00 - Administratieve dienstverlening 
17.00-18.00 - Pauze 
18.00-20.00 uur - Samenstelwerkzaamheden 
Data
06 december 2017 15:00 - 20:00
Locatie
Eindhoven
Prijs Novak leden € 325,00
Prijs niet-leden € 375,00

 

 
NVKS: van Novak kwaliteitshandboek naar kwaliteitssysteem

 

Doelgroep

MKB-accountants die binnen het kantoor verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de NVKS en (vanuit de NVKS bezien) aankomend kwaliteitsbepalers. 

Inhoud

1 januari 2018, vanaf die datum dienen de Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen (NVKS) binnen uw accountantskantoor te worden toegepast. Voorafgaand hieraan dient u de NVKS te implementeren. Hiervoor dient u de NVKS te kennen en te begrijpen om de juiste keuzes voor uw kantoor te kunnen maken.

Afhankelijk van de aard en omvang van uw kantoor, dient u vervolgens uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing dat gebaseerd is op de NVAK (aav/ass)  om te bouwen naar een kwaliteitssysteem dat gebaseerd is op de NVKS of dient u uw kantoor in te richten op basis van het verlicht regime dat de NVKS kent voor kleine kantoren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in de vereisten vanuit de NVKS en de te nemen initiële stappen voor uw kantoor. Tevens heeft u inzicht gekregen om uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing (bijvoorbeeld op basis van het Novak Kwaliteitshandboek) ‘NVKS-compliant’ te maken. Met betrekking tot het verlicht regime heeft u inzicht gekregen in de vereisten en hetgeen dit regime van uw kantoor vraagt. Tot slot heeft u inzicht gekregen in de wijze waarop u het kwaliteitssystemen jaarlijks dient te evalueren en zo nodig aan te passen. 

Onderwerpen

Deel 1
Inleiding cursus en verwachtingen;
De NVKS: inhoudelijke behandeling in het licht van mkb-accountantskantoren. Wat betekent de NVKS concreet voor uw kantoor?;
Het verlicht regime voor kleine accountantskantoren. Wanneer kunt / wilt u hiervoor kiezen?.
 
Deel 2
De initiële stappen om de NVKS te kunnen implementeren (waaronder onderwerpen als formuleren kwaliteitsambitie, opzetten kwaliteitsbeleid inclusief doelstellingen en risico-analyse);
Het opzetten/aanpassen van het stelsel van kwaliteitsbeheersing op basis van de initiële stappen in combinatie met het Novak Kwaliteitssysteem (voorheen het Novak Kwaliteitshandboek);
Het periodiek monitoren en evalueren van het kwaliteitssysteem.
 

Bijzonderheden

Deelnemers aan de NVKS-cursus dienen van een afgeronde samenstellingsopdracht een dossier mee te nemen. Dit kan zowel hardcopy als digitaal zijn. In het laatste geval dient de deelnemer wel een laptop mee te nemen waarop software is geïnstalleerd om het dossier te kunnen openen. 

Cursuscode 89647
Docent M. Kurvers en T. van der Linden AA
PE-uren 6
Duur

9.30 - 16.30 uur

Data
12 december 2017 9:30 - 16:30
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 350,00
Prijs niet-leden € 400,00

 

 
Praktijkgericht implementeren van de NVKS (Amersfoort)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die binnen het kantoor verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de NVKS en aankomend kwaliteitsbepalers. 

Inhoud

1 januari 2018, vanaf die datum dienen de Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen (NVKS) binnen uw accountantskantoor te worden toegepast. Voorafgaand hieraan dient u de NVKS te implementeren. Hiervoor dient u de NVKS te kennen en te begrijpen om de juiste keuzes voor uw kantoor te kunnen maken.
Afhankelijk van de aard en omvang van uw kantoor, dient u vervolgens uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing dat gebaseerd is op de NVAK (aav/ass) aan te passen aan de nieuwe NVKS of dient u uw kantoor in te richten op basis van het verlicht regime dat de NVKS kent voor kleine kantoren. Tevens dient u de beheersing van kwaliteit binnen uw kantoor te implementeren, waaronder de jaarlijkse evaluatie. 

Resultaat

Het doel van deze cursus is het bij elkaar brengen van het benodigde theoretische kader en de praktische toepassing van de NVKS binnen het kantoor. Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in de vereisten vanuit de NVKS en de te nemen stappen voor uw kantoor om de NVKS te implementeren. U heeft inzicht gekregen om uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing ‘NVKS-compliant’ te maken. Met betrekking tot het verlicht regime heeft u inzicht gekregen in de vereisten en hetgeen dit regime van uw kantoor vraagt. Tot slot heeft u inzicht gekregen in de wijze waarop u het kwaliteitssystemen jaarlijks dient te evalueren en zo nodig aan te passen.

Onderwerpen

Deel 1: De NVKS in theorie
Inleiding cursus en verwachtingen;
De NVKS: inhoudelijke behandeling in het licht van mkb-accountantskantoren. Wat betekent de NVKS concreet voor uw kantoor?;
Het verlicht regime voor kleine accountantskantoren. Wanneer kunt/wilt u hiervoor kiezen?;
De initiële stappen om de NVKS te kunnen implementeren (waaronder onderwerpen als formuleren kwaliteitsambitie, opzetten kwaliteitsbeleid inclusief doelstellingen en risico-analyse);
Het opzetten/aanpassen van het stelsel van kwaliteitsbeheersing;
Het periodiek monitoren en evalueren van het kwaliteitssysteem.
 
Deel 2: De NVKS in praktijk
Het geleerde uit de ochtendsessie direct in praktijk brengen door middel van een aantal opdrachten op het gebied van kwaliteitsreviews, kwaliteitsambitie, kwaliteitsdoelstellingen en het bepalen van procedures en maatregelen.

Bijzonderheden

Deelnemers aan de NVKS-cursus dienen van een afgeronde samenstellingsopdracht een hardcopy jaarrekening en hardcopy dossier mee te nemen. Daarnaast dienen deelnemers een laptop mee te nemen, mede aangezien het cursusmateriaal digitaal beschikbaar wordt gesteld. 

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Cursuscode 88934
Docent M. Kurvers en T. van der Linden AA
PE-uren 6
Duur

9.30 - 16.30 uur

Data
19 december 2017 9:30 - 16:30
Locatie
Mercure Hotel Amersfoort Centre
De Nieuwe Poort 20
3812 PA Amersfoort 
Prijs Novak leden € 350,00
Prijs niet-leden € 400,00

 

 
Praktijkgericht implementeren van de NVKS (Nieuwegein)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die binnen het kantoor verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de NVKS en aankomend kwaliteitsbepalers. 

Inhoud

1 januari 2018, vanaf die datum dienen de Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen (NVKS) binnen uw accountantskantoor te worden toegepast. Voorafgaand hieraan dient u de NVKS te implementeren. Hiervoor dient u de NVKS te kennen en te begrijpen om de juiste keuzes voor uw kantoor te kunnen maken.
Afhankelijk van de aard en omvang van uw kantoor, dient u vervolgens uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing dat gebaseerd is op de NVAK (aav/ass) aan te passen aan de nieuwe NVKS of dient u uw kantoor in te richten op basis van het verlicht regime dat de NVKS kent voor kleine kantoren. Tevens dient u de beheersing van kwaliteit binnen uw kantoor te implementeren, waaronder de jaarlijkse evaluatie. 

Resultaat

Het doel van deze cursus is het bij elkaar brengen van het benodigde theoretische kader en de praktische toepassing van de NVKS binnen het kantoor. Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in de vereisten vanuit de NVKS en de te nemen stappen voor uw kantoor om de NVKS te implementeren. U heeft inzicht gekregen om uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing ‘NVKS-compliant’ te maken. Met betrekking tot het verlicht regime heeft u inzicht gekregen in de vereisten en hetgeen dit regime van uw kantoor vraagt. Tot slot heeft u inzicht gekregen in de wijze waarop u het kwaliteitssystemen jaarlijks dient te evalueren en zo nodig aan te passen.

Onderwerpen

Deel 1: De NVKS in theorie
Inleiding cursus en verwachtingen;
De NVKS: inhoudelijke behandeling in het licht van mkb-accountantskantoren. Wat betekent de NVKS concreet voor uw kantoor?;
Het verlicht regime voor kleine accountantskantoren. Wanneer kunt/wilt u hiervoor kiezen?;
De initiële stappen om de NVKS te kunnen implementeren (waaronder onderwerpen als formuleren kwaliteitsambitie, opzetten kwaliteitsbeleid inclusief doelstellingen en risico-analyse);
Het opzetten/aanpassen van het stelsel van kwaliteitsbeheersing;
Het periodiek monitoren en evalueren van het kwaliteitssysteem.
 
Deel 2: De NVKS in praktijk
Het geleerde uit de ochtendsessie direct in praktijk brengen door middel van een aantal opdrachten op het gebied van kwaliteitsreviews, kwaliteitsambitie, kwaliteitsdoelstellingen en het bepalen van procedures en maatregelen.

Bijzonderheden

Deelnemers aan de NVKS-cursus dienen van een afgeronde samenstellingsopdracht een hardcopy jaarrekening en hardcopy dossier mee te nemen. Daarnaast dienen deelnemers een laptop mee te nemen, mede aangezien het cursusmateriaal digitaal beschikbaar wordt gesteld. 

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Cursuscode 88935
Docent M. Kurvers en T. van der Linden AA
PE-uren 6
Duur

9.30 - 16.30 uur

Data
24 november 2017 9:30 - 16:30
Locatie
Fletcher Hotel-Restaurant Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
3435 SB Nieuwegein
Prijs Novak leden € 350,00
Prijs niet-leden € 400,00

 

 
Praktijkgericht implementeren van de NVKS (Rosmalen)

 

Doelgroep

Mkb-accountants die binnen het kantoor verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de NVKS en aankomend kwaliteitsbepalers. 

Inhoud

1 januari 2018, vanaf die datum dienen de Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen (NVKS) binnen uw accountantskantoor te worden toegepast. Voorafgaand hieraan dient u de NVKS te implementeren. Hiervoor dient u de NVKS te kennen en te begrijpen om de juiste keuzes voor uw kantoor te kunnen maken.
Afhankelijk van de aard en omvang van uw kantoor, dient u vervolgens uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing dat gebaseerd is op de NVAK (aav/ass) aan te passen aan de nieuwe NVKS of dient u uw kantoor in te richten op basis van het verlicht regime dat de NVKS kent voor kleine kantoren. Tevens dient u de beheersing van kwaliteit binnen uw kantoor te implementeren, waaronder de jaarlijkse evaluatie. 

Resultaat

Het doel van deze cursus is het bij elkaar brengen van het benodigde theoretische kader en de praktische toepassing van de NVKS binnen het kantoor. Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in de vereisten vanuit de NVKS en de te nemen stappen voor uw kantoor om de NVKS te implementeren. U heeft inzicht gekregen om uw huidige stelsel van kwaliteitsbeheersing ‘NVKS-compliant’ te maken. Met betrekking tot het verlicht regime heeft u inzicht gekregen in de vereisten en hetgeen dit regime van uw kantoor vraagt. Tot slot heeft u inzicht gekregen in de wijze waarop u het kwaliteitssystemen jaarlijks dient te evalueren en zo nodig aan te passen.

Onderwerpen

Deel 1: De NVKS in theorie
Inleiding cursus en verwachtingen;
De NVKS: inhoudelijke behandeling in het licht van mkb-accountantskantoren. Wat betekent de NVKS concreet voor uw kantoor?;
Het verlicht regime voor kleine accountantskantoren. Wanneer kunt/wilt u hiervoor kiezen?;
De initiële stappen om de NVKS te kunnen implementeren (waaronder onderwerpen als formuleren kwaliteitsambitie, opzetten kwaliteitsbeleid inclusief doelstellingen en risico-analyse);
Het opzetten/aanpassen van het stelsel van kwaliteitsbeheersing;
Het periodiek monitoren en evalueren van het kwaliteitssysteem.
 
Deel 2: De NVKS in praktijk
Het geleerde uit de ochtendsessie direct in praktijk brengen door middel van een aantal opdrachten op het gebied van kwaliteitsreviews, kwaliteitsambitie, kwaliteitsdoelstellingen en het bepalen van procedures en maatregelen.

Bijzonderheden

Deelnemers aan de NVKS-cursus dienen van een afgeronde samenstellingsopdracht een hardcopy jaarrekening en hardcopy dossier mee te nemen. Daarnaast dienen deelnemers een laptop mee te nemen, mede aangezien het cursusmateriaal digitaal beschikbaar wordt gesteld. 

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Cursuscode 88936
Docent M. Kurvers en T. van der Linden AA
PE-uren 6
Duur

9.30 - 16.30 uur

Data
05 december 2017 9:30 - 16:30
Locatie
Fletcher Hotel-Restaurant 's-Hertogenbosch
Burg Burgerslaan 50
5245 NH Rosmalen
Prijs Novak leden € 350,00
Prijs niet-leden € 400,00

 

 
Prinsjesdag: gevolgen en eindejaarstips voor de mkb-ondernemer

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u weer bijgepraat op het gebied van actuele fiscaliteiten, ontwikkelingen en zaken die u als mkb-accountant kunt gebruiken om uw klant, de mkb-ondernemer, te adviseren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de laatste actualiteiten rondom de gevolgen van Prinsjesdag en fiscale tips om deze in te zetten voor de mkb-ondernemer.

Onderwerpen

Prinsjesdag/eindejaarsactualiteiten

- Wat heeft Prinsjesdag voor ons in petto voor 2018?
- Wat wijzigt er per 1 januari?
- Wat dient u nog snel te regelen voordat de kurken knallen?
- Eindejaarstips voor mkb-accountants!

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent Mr. H.A. (Heleen) Elbert Heleen Elbert is fiscaal jurist. Na een carrière als belastinginspecteur is zij werkzaam geweest als belastingadviseur bij Mazars en Berk. Sinds 2010 is zij werkzaam als zelfstandig belastingadviseur bij ELBERT Fiscaal Heleen Elbert heeft jarenlange ervaring als docent en als spreker bij diverse congressen. Zij is daarnaast als auteur verbonden aan diverse fiscale tijdschriften
PE-uren 3
Duur

13.00 - 17.00 uur

Data
12 december 2017 13:00 - 17:00
Locatie
Mercure Hotel Amersfoort Centre
De Nieuwe Poort 20
Amersfoort
Prijs Novak leden € 225,00
Prijs niet-leden € 275,00

 

 
Steekproeven

 

Doelgroep

Deze training richt zich op alle professionalniveaus binnen een MKB-kantoor: van partner tot assistent-accountant die werkzaam zijn in de controlepraktijk.

Inhoud

Steekproeven en deelwaarnemingen zijn belangrijke controlemiddelen die in vrijwel elke opdracht een rol spelen. De Standaarden stellen duidelijke eisen aan de opzet, uitvoering en evaluatie. Uit reviews blijkt dat het bij de uitvoering in de praktijk vaak mis gaat.

Resultaat

Na afloop van de training heb je begrip van het concept ‘steekproeven in de accountantscontrole’, ken je het onderscheid tussen representatieve en niet-representatieve steekproeven en ben je in staat de vereisten uit de regelgeving te vertalen naar praktische toepassingen.

Onderwerpen

In deze training leer je de gegevensgerichte en systeemgerichte steekproeven en deelwaarnemingen effectief én efficiënt uit te voeren. 
Je past concreet het audit risk model toe, verbetert de kwaliteit van het controledossier en bent in staat om de uitkomsten van jouw werkzaamheden te vertalen in een goed onderbouwde conclusie over de gecontroleerde posten.
 
Verschil tussen deelwaarnemingen en steekproeven;
Wat is een steekproef (basiskennis statistiek);
In welke situaties zijn steekproeven effectief als controlemiddel?
Hoe voer je een steekproef uit?
Wat doe je met de uitkomsten van de steekproef?
Welke eisen stellen de NV COS?
Bijzondere onderzoeken en specifieke eisen aan steekproeven.
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent drs. Rens Wildenbeest RA
PE-uren 4
Duur

13.00 - 17.30 uur

Data
19 december 2017 13:00 - 17:30
Locatie

Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag
Weigelia 22
Leidschendam

Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Top 10 fiscale highlights voor zzp'ers

 

Doelgroep

MKB-accountants die werken in de samenstelpraktijk en weer op de hoogte willen zijn van actuele fiscaliteiten om zodoende hun cliënt optimaal te adviseren. 

Inhoud

In deze cursus wordt u weer bijgepraat op het gebied van actuele fiscaliteiten, ontwikkelingen en zaken die u als mkb-accountant kunt gebruiken om uw klant, de mkb-ondernemer, te adviseren.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de mkb-accountant op de hoogte van de laatste fiscale actualiteiten om deze in te zetten voor de zzp-ondernemer.

Onderwerpen

Fiscale actualiteiten deel 1 (IB-ondernemer)
o Ondernemerschap/Wet DBA
o Ondernemingsfaciliteiten
o Kostenaftrek (Privé/zakelijk,Auto,Werkruimte)
Fiscale actualiteiten deel 2 (DGA)
o Verzekeringsplicht DGA
o Oudedagsvoorziening/pensioen in eigen beheer DGA
o Gebruikelijk loon DGA
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent drs. M. Moling AA RA RB Marco Moling is voorzitter van de vereniging Novak en tevens mede-eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. In de dagelijkse praktijk adviseert hij veel mkb-ondernemers op het gebied van strategie, fiscaliteit en bedrijfsvoering.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 18.00 uur

Data
06 december 2017 13:00 - 18:00
Locatie
Fletcher Hotel Nieuwegein-Utrecht
Buizerdlaan 10
Nieuwegein
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00

 

 
Voorlichtingsbijeenkomst Novak Kwaliteitssysteem - Zwolle

 

Doelgroep

Voor Novak-leden en niet-Novak-leden die interesse hebben in het Novak Kwaliteitssysteem.

Inhoud

Tijdens deze voorlichtingsbijeenkomsten kunt u kennismaken met het Novak Kwaliteitssysteem en gebruikmaken van de najaarsactie om over te stappen op het enige digitale kwaliteitssysteem in Nederland dat volledig voldoet aan de NVKS. Kom zelf kijken en raak overtuigd van de innovatieve wijze van verwerking van nieuwe regelgeving in een digitale omgeving.

Resultaat

Onderwerpen

Cursuscode
Docent M. Kurvers en T. van der Linden AA
PE-uren 0
Duur

15.00 - 17.00 uur

Data
28 november 2017 15:00 - 17:00
Locatie

Omgeving Zwolle

Prijs Novak leden € 0,00
Prijs niet-leden € 0,00

 

 
Waardering van het kleinbedrijf

 

Doelgroep

De ervaren MKB Accountant-Adviseur werkzaam in de MKB praktijk en die vanuit deze rol regelmatig te maken heeft met waardebepaling of de processen daarom heen bij het kleinbedrijf.

Inhoud

In deze cursus wordt u bijgepraat over aspecten relevant bij de waardebepaling van het kleinbedrijf.

Resultaat

Na afloop van deze cursus is de accountant in staat de juiste overwegingen te maken ten aanzien van de aanvaarding van opdracht, aanpak en uitvoering van waardebepalingen van het kleinbedrijf.

Onderwerpen

Van toepassing zijnde wet- en regelgeving bij het uitvoeren van waardebepaling (HRA, handreikingen NBA e.d.)
Waarderingsmethoden: theorie en handvatten voor een praktische toepasbaarheid voor het kleinbedrijf (tools en voorbeelden)
Specifieke aandachtspunten bij de verschillende rechtsvormen (eenmanszaak, v.o.f., maatschap, besloten vennootschap e.d.)
Valkuilen voor de accountant (aan de hand van de behandeling van een aantal tuchtzaken)
 

Bijzonderheden

Op deze cursus zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Cursuscode
Docent A.M.C. (Annemiek) Vonk-Baaij AA RV Annemiek is accountant, register valuator en mediator. Zij heeft bij verschillende accountantskantoren (klein, middelgroot en groot) gewerkt als adviseur voor het MKB en de laatste jaren verricht zij haar werkzaamheden vanuit haar eigen praktijk als onafhankelijk adviseur. Haar focus ligt op het begeleiden en adviseren van ondernemers in het MKB bij zowel waardeontwikkeling van hun bedrijf als ook waardeanalyses bij alle voorkomende processen rondom bedrijfsoverdracht, veelal in samenwerking met de accountant.
PE-uren 4
Duur

13.00 - 18.00 uur

Data
07 december 2017 13:00 - 18:00
Locatie
Mercure Hotel Amersfoort Centre
De Nieuwe Poort 20
Amersfoort
Prijs Novak leden € 295,00
Prijs niet-leden € 345,00